top of page
Search

Sejarah Ringkas Xiaomi

Updated: Jan 19, 2020



Xiaomi adalah sebuah syarikat yang ditubuhkan pada April 2010 oleh bekas CEO Kingsoft, Lei Jun, sebagai sebuah syarikat perisian yang membuat ROM ubahsuai berdasarkan Android Google. Tujuan mereka adalah untuk menyediakan fungsi tambahan yang belum ditawarkan oleh Android dan antaramuka pengguna yang mudah digunakan. MIUI, ROM yang dicipta oleh pasukannya, menjadi satu kejayaan besar dan telah digunakan pada banyak peranti. Sehingga 2014 MIUI boleh dimuat turun dan dipasang pada lebih daripada 200 peranti dalam bahasa Inggeris dan Cina, bahkan dengan mudah boleh memasang MIUI ke telefon mereka menggunakan APK MIUI Express. Sehingga akhir 2013 Xiaomi mempunyai lebih daripada 30 juta pengguna MIUI di seluruh dunia! Ini adalah satu pencapaian yang sangat mengagumkan untuk syarikat baru!

MIUI ROM disamakan dengan IOS Apple kerana sangat mudah digunakan sementara menyediakan perkhidmatan yang canggih seperti (cloud backup), pemain muzik yang mudah digunakan dan kedai aplikasi mereka sendiri. Pasukan di Xiaomi mengambil maklum balas pengguna melalui pelbagai saluran dan mengemas kini ROM setiap hari Jumaat dengan perbaikan pepijat, pengoptimuman dan ciri tambahan.


Memasuki Pasaran Perkakasan


Pada 16 Ogos 2011 Xiaomi mengumumkan telefon Mi One yang merupakan telefon pintar pertama mereka. Xiaomi kini bukan sahaja membuat perisian sendiri, tetapi juga perkakasannya sendiri. Mi One adalah telefon spesifikasi tinggi dengan harga yang berpatutan, ini adalah falsafah Xiaomi hingga ke hari ini.


Xiaomi Mi 1

Sementara pengkritik menyamakan syarikat berpusat di Beijing itu sebagai "Apple of China", Xiaomi memilih untuk menyamakan diri mereka dengan Amazon. Hasil pendapatan mereka untuk tahun 2013 sahaja dianggarkan lebih daripada $ 5 bilion iaitu suatu pencapaian yang sangat mengagumkan untuk sebuah syarikat baru. Terdapat persamaan antara Xiaomi dan Apple, kedua-duanya syarikat perkakasan dan perisian, mempunyai kawalan yang baik terhadap rantaian bekalan dan mempunyai peminat setia yang ramai.





Perluasan Produk Xiaomi


Pada 2012 Xiaomi menjual sebanyak 7.2 juta unit telefon pintar dan pada 2013 Xiaomi menjual sejumlah 18.7 juta unit telefon pintar iaitu lebih banyak daripada Apple untuk satu suku tahun. Pada suku pertama 2014, Xiaomi telah menjual lebih daripada 11 juta telefon pintar, iaitu jumlah yang lebih banyak berbanding yang terjual untuk keseluruhan tahun 2012 dan lebih separuh daripada jumlah jualan keseluruhan 2013. Permintaan terus meningkat disebabkan perkakasan spesifikasi tinggi peranti mereka dengan harga yang mampu milik.

Pasaran antarabangsa seperti Hong Kong, Taiwan dan Singapura mendapat permintaan yang tinggi seperti di China. Perkembangan berterusan dari China juga mendorong penyerahan profil tinggi Hugo Barra (bekas eksekutif Android Google) yang tugasnya adalah untuk mencari pasaran baru iaitu Malaysia, Filipina, Thailand, Indonesia dan India. Ini seterusnya membawa kepada pelancaran rasmi di Eropah dan Amerika Syarikat pada masa akan datang.


Bukan Sekadar Telefon


Xiaomi juga telah melancarkan peranti lain seperti tablet, TV pintar,jam tangan pintar, router Wi-Fi, projektor dan lain-lain. Sehingga kini Xiaomi merupakan pengeluar telefon pintar keempat terbesar di dunia dan mempunyai 15,000 kakitangan di seluruh dunia.Walaupun dengan populariti yang diraih dan mempunyai peminat yang ramai, Xiaomi dilihat relevan sekiranya mampu mengekalkan kualiti dan falsafah syarikat yang sedia ada untuk berdaya saing dengan syarikat terkenal lain di era peranti pintar masa kini yang mencabar.


Lei Jun



















0 comments

Recent Posts

See All

©2020 by Pilihan Pembelian Online Terbaik. Proudly created with Wix.com

bottom of page